اکسی اینفینیتی: راهنمای کلاس Tanks
هنگام نبرد تو اکسی اینفینیتی، بازیکن مجازه با ۳ تا اکسی همزمان بازی کنه. این اکسیها، به صلاحدید بازیکنان، تو هر ترتیبی که برای تیم مناسبتره، قرار میگیرن. به طور معمول، این تیم با اکسی تانک در جلو و دو اکسی دمیج دیلر در پشت، یا یک دمیج دیلر و یک ساپورت یا healer در پشت قرار میگیرد. نقش تانک اینه که از مهاجمان در برابر آسیب وارد شده توسط تیم مقابل محافظت کند، به اندازهای که بتوانید ابتدا تیم مقابل را شکست دهید.
چی یک تانک عالی میسازه؟
تانکهای عالی با ترکیبی از 3 ویژگی شناخته میشن:
- جان یا Health
- خصوصیات دفاعی Defense (shield/damage reduction)
- دووم آوردن Sustain (healing) و غیرفعال کردن حریف Offensive disablement
Health / سلامتی
از آنجایی که وظیفه شماره یک تانکها محافظت از حملهکنندههای مهم در برابر آسیب دیدنه، باید بتونن آسیب زیادی رو تحمل کنن. اولین راهی که میتونن این کار رو انجام بدن از طریق HP بالای خودشونه.
به طور معمول، اکسیهای کلاس Plant یا Dusk به عنوان Tank انتخاب میشن چون دارای بالاترین HP پایه یعنی 43 هستن. به ترتیب اکسیهای Aquatic و Reptile با 39 HP، اکسیهای Bug و Star با 35 HP، اکسیهای Beast و Nut با 31 HP و در آخر اکسیهای Bird با 27 HP قرار دارن.
هر عضو بدن اکسی روی stats اکسی تاثیر مستقیم داره. هر عضو Plant یا Reptile به stats اکسی 3 HP اضافه میکنه. هر اکسی 6 عضو بدن داره پس یه اکسی اگه 6 عضو بدن Plant یا Reptile به stats اون اکسی 18 HP اضافه میکند.
با جمع کردن اینها با هم، حداکثر توان پایه HP یه اکسی میتونه 61 HP باشه. توجه داشته باشید که در PvE ( مود ادونچر) ، تو هر مرحله، لول اکسیها بالاتر میره، بنابراین تو مرحله 20، HP شما بسیار بالاتر از زمانیه که بازی رو شروع کردین.
Defense / دفاع
حالا که تانک شما HP بالایی برای شروع داره، باید بتونه از خودش دفاع کنه. اگه شما یه مهاجم به همان اندازه قوی تو تیم دشمن داشته باشید که بتونه تانکتون رو تو یه نوبت از بین ببره، تمام این HPها چندان مفید نیست! خوشبختانه برای ما، هر عضو بدن دارای کارتیه که به شما امکان حمله و دفاع در برابر تیم مقابل رو میده. برای مثال، به عدد shield تو لوزی سبز رنگ تو عکس زیر نگاه کنید:
اگر کارتی با عدد Defense بالا انتخاب کنید، اکسی شما به خاطر عدد بالای shield اون کارت دربرابر damageها برای اون نوبت بازی محافظت میشه. برخی از کارتهای قابل توجه defense بالا اینجا لیست شدن:
- کارت Red Ear، عضو پشت (back) ، کلاس Reptile و 130 شیلد: 15% از شیلد این اکسی رو به اکسیهای کناری خودش میده.
- کارت Indian Star، عضو پشت (back) ، کلاس Reptile و 110 شیلد: 20% از آسیب حمله کننده نزدیکزن (melee) رو به خودش برمیگردونه.
- کارت Teal Shell، عضو شاخ (Horn) ، کلاس Aquatic و ۸۰ شیلد: در زمان حمله به shield اکسی 30% اضافه میشود.
- کارت Tiny Dino، عضو دم (Tail) ، کلاس Reptile و 80 شیلد: بعد از راند سوم 200% damage وارد میکنه.
- کارت ZigZag، عضو دهان (Mouth) ، کلاس Plant و 80 شیلد: به همون اندازهای که این اکسی damage وارد میکنه، همون اندازه به جون خودش اضافه میشه.
Sustain / دوام آوردن
مهم نیست که چقدر خوب دفاع کردید، به هر حال یه سری damageها بهتون وارد میشه. گاهی اوقات کارتهایی که به صورت رندوم به شما داده میشه با حمله تیم دشمن مطابقت نداره و صدماتی بهتون وارد میشه. تانکی که بتونه خودش رو التیام بده (یا گاهی اوقات از یه اکسی ساپورت کمک بگیره) خیلی بیشتر از بقیه تانکها دووم میاره.
خوشبختانه، سازندگان بازی این رو در نظر گرفتن و امکاناتی رو برای بیشتر دوام آوردن نیز ایجاد کردن. عضو دهان کارت ZigZag از بالا مثال خوبیه چون به همون اندازه که به اکسی دشمن damage وارد میکنه، اکسی خودتونو رو التیام میبخشه! چند مثال اضافی رو در زیر ببینید:
- کارت Rosebud، عضو شاخ (Horn) ، کلاس Plant، با 40 شیلد: تو هر راند بازی یا هر مقدار damage که به اکسی تون وارد شده باشه، زمانی که این کارت رو بازی کنید 25% از بیشترین مقدار hp اون اکسی به جونش اضافه میشه.
- کارت Mosquito، عضو دهان (Mouth) ، کلاس Bug، با 50 شیلد: همون قدر که با این کارت به اکسی دشمن damage وارد میکنین، همون قدرهم به hp اکسی خودتون اضافه میشه.
- کارت Herbivore، عضو دهان (Mouth) ، کلاس Plant، با 80 شیلد: همون قدر که با این کارت به اکسی دشمن (اگه اکسی Plant باشه) damage وارد میکنین، همون قدرهم به hp اکسی خودتون اضافه میشه.
غیرفعال کردن کارتهای حریف
همونطور که گفتیم وظیفه تانک جلوگیری از آسیب رسیدن به خط عقب اکسیهای تیم شماست. تو برخی از سناریوها، شما میخواید یه دشمن رو به طور کلی خلع سلاح کنین. برای این کارها یه سری اعضا (کارتها) وجود دارن، اینجا چند تا نمونه داریم:
- کارت Hatsune، عضو دم (Tail) ، کلاس Plant و 80 شیلد: کارت range (دور زن) حریف رو برای راند بعدی از کار میندازه.
- کارت Humorless، عضو دهان (Mouth) ، کلاس Plant و 80 شیلد: 1 عدد انرژی از حریف خودتون بدزدید.
نکات سبک بازی
نحوه بازی تانکتون بستگی زیادی به حریفی داره که با اون بازی میکنین. بازیکنهای با تجربه میتونن تیم مقابل رو با بررسی کردن بسنجن تا بر اساس پتانسیل حمله تیم حریف برای بازیشون برنامه ریزی کنن. ممکنه بخواید سبک بازی خودتون رو بر اساس چند تا فاکتور بچینید: turn positioning (نوبتها) ، قدرت تیم خودتون، و کارتهایی که بازی تو هر نوبت بهتون میده.
سرعت هر اکسی ترتیب attack و یا defend رو تعیین میکنه. زمانی که یه موقعیت خوب دارین، ممکنه ارزش این رو داشته باشه که اول بازی سعی کنین یکی از اکسیهای دشمن رو با استفاده از تعداد بیشتری از کارتهای نوع DPS (کارتهایی با damage بالا) خودتون به جای تلاش برای ایمن نگه داشتن همه با تانکتون از بین ببرید. با این حال، وقتی تیم حریف اول بازی رو شروع میکنه، یا میدونین که حریف میتونه damage زیادی به شما وارد کنه، ممکنه منطقی باشه که از خط مقدم خودتون (اکسیای که جلوی تیم ایستاده) محافظت کنید و مقداری انرژی برای نوبت بعدی ذخیره کنین. تو این موارد ممکنه بخواید تیم خودتون رو سالم و ایمن نگه دارین، یه مهاجم دشمن رو غیرفعال کنین، یا شاید فقط انرژی خودتون رو برای دور بعدی ذخیره کنین.