کریپتوباز logo

کریپتوباز

در حال بارگذاری ...

میدونستی ... تعداد بازیکن‌های فعال بازی تتان‌آرنا از مرز ۲۲ میلیون نفر هم گذشت !
جامعه بلاک‌چین کریپتوباز
تغییرات اقتصادی فصل جدید بازی اکسی اینفینیتی

تنظیمات تعادل اقتصادی فصل 20

2 سال پیش7 دقیقه مطالعه

توی فصل ۲۰‌ام تغییرات اقتصادی زیادی رو شاهد هستیم که اغلب برای بهبود وضعیت توکن‌های بازی طراحی شدن تا روند عرضه و تقاضا در این بازی تعادل منطقی‌تری پیدا کنه.

تغییرات کلیدی به این صورته:

  • اس‌ال‌پی های مود ادونچر برداشته میشه (کاهش به 0) . این حتی کسایی رو که برای اولین بار ادونچر بازی میکنن رو هم شامل میشه.
  • اس‌ال‌پی های Daily quest برداشته میشه (کاهش به 0) .
  • ساختار جایزه‌های مود آرنا به طور چشمگیری تغییر میکنه (کاهش جوایز SLP و جوایز AXS برای نفرات برتر) .
  • بازیکن‌ها با رنک زیر 800 (MMR) حالا 1 اس‌ال‌پی به ازای هر برد دریافت خواهند کرد. بازی اکسی میخواد مراقب بازیکنانی با اکسی‌های ضعیف‌تر هم باشه، پس دوباره این مقدار SLP رو اضافه کردن.
  • آنها در حال بررسی مجدد سیستم انرژی هستند، به دست آوردن انرژی اضافی رو راحت تر میکنن و تقاضا برای اکسی‌های ضعیف تر رو افزایش میدن.

جایگاه جامعه دیجیتال اکسی‌اینفینیتی

از همون ابتدا، ماموریت Axie Infinity ایجاد تجربه‌ی بازی‌ای جذاب، سرگرم‌ کننده و با ارزش برای همه بوده. اون‌ها معتقدن که این بهترین راه حله که بر پایه‌ی بنیاد‌های آزاد و غیرمتمرکز به همه اجازه میده به طور جمعی مشارکت کنن، با هم کار کنن و به عنوان یک جامعه پیشرفت کنن.

با این حال، یافتن تعادل بین همه این پویایی‌های بالا یه پروسه مداومه. در حالی که همه جامعه اکسی اینفینیتی خوشحالی از رشد و شکوفایی باورنکردنی‌ای رو تجربه کرده، اخیراً وارد دوره‌ای از عدم تعادل اقتصادی شده. و همه این تنگنا رو احساس میکنن که چند ماه گذشته رو برای همه سخت کرده.

به طور خلاصه، تیم اکسی اینفینیی فکر می‌کنه که اطمینان از تکامل یک اقتصاد سالم و قابل پیش‌بینی در طول زمان حیاتیه و مسئولیت تعادل اقتصادی رو بسیار جدی می‌گیرن. اون‌ها معتقدن سریع‌ترین راه برای کاهش این نوسانات اینه که همه جامعه اکسی با مسئولیت‌های جمعی خود کنار بیان و به سرعت برای ایجاد رضایت همه و توانمندسازی فعالیت‌های یکدیگر تلاش کنیم. رفاه در میان یک جامعه زمانی حاصل میشه که در مجموع ارزش بیشتری نسبت به مصرف خود ایجاد کند.

در 4 ژانویه، اکسی اینفینیتی مقاله‌ای مبنی بر تعادل اقتصادی با سه هدف منتشر کرد: ایجاد چارچوبی برای گفتگوی جامعه در مورد تعادل اقتصادی، آماده سازی جامعه برای تغییرات اقتصادی آینده و از همه مهمتر جستجوی نظرات جامعه.

همون طورکه گفتیم تورم SLP خیلی بالاست، حدودا 4 برابر بیشتر از سوخته شدن (تقاضا) در روز SLP تولید (عرضه) میشه. همونطور که سازندگان بازی در حال ایجاد مکانیسم‌هایی برای سوزاندن بیشتر توکن هستن، همچنین به دنبال اینن که کجا میتونن به طور استراتژیک تولید رو کاهش بدن تا اقتصاد رو متعادل کنن.


connect this to attachment seo details alt item

روزانه SLP های خیلی بیشتری تولید میشن تا اینکه سوزانده بشن


حذف جوایز مود Adventure و  Daily Quest

بیاید با بررسی مختصری از نرخ دریافت SLP در نبرد‌های اخیر شروع کنیم:


connect this to attachment seo details alt item

به طور خلاصه، بازیکن‌ها تقریباً 40٪ از SLP ها رو از مود Adventure به دست میارن، 44٪ از SLPها رو از PVP (مود آرنا) به دست میارن، و تقریبا 14٪ رو از Daily questها دریافت میکنن.

می‌تونیم ببینیم که مود Adventure و PVP (مود آرنا) SLPهای تقریباً برابری تولید می‌کنن. این با اصولی که باعث موفقیت بازی میشه مطابقت نداره:

  • از جوایز داخل بازی باید برای تشویق فعالیت‌های اجتماعی که اکوسیستم بازی رو بهبود میبخشه، استفاده کرد.
  • جوایز داخل بازی باید در نتیجه فعالیت ماهرانه در اکوسیستم بازی به دست بیاد.

تنها با پایبندی به این اصول و قوانین میتونیم به سمت آینده‌ای کار کنیم که توکن های داخل بازی (SLP) ارزش واقعی داشته باشن.

به عنوان اولین اقدام برای ثابت نگه داشتن اقتصاد بازی، تیم اکسی اینفینیتی 50 تا SLP رو که میتونستید هر روز از مود Adventure به دست بیارید رو، حذف کرده. این به تنهایی حدود 130 میلیون SLP در روز رو حذف میکنه.

در ابتدا مود Adventure به عنوان راهی برای یادگیری و استفاده بهتر از اکسی‌ها در نظر گرفته شد. اما هدفش رو در راه کسب توکن گسترش داد. استفاده از SLP برای ایجاد انگیزه در گیم‌پلی حرفه‌ای‌تر Arena خیلی مهم‌تره،. وقتی که بازیکن‌های بیشتری برای بازی کردن وجود دارن، احتمال اینکه سریع با فردی تو سطح مهارت‌های خودتون هماهنگ بشید رو افزایش میده. سازندگان بازی به این عنوانِ "نقدینگی بازیکن" رو دادن و فکر میکنن ارزش پاداش دادن (SLP) رو داره.

بعد، بیایید به Daily quest نگاه کنیم. ما میتونیم ببینیم که این به تنهایی تقریباً همون مقدار SLP تولید میکنه که از طریق Breeding هر روز سوزانده میشه. واضحه که این پایدار نیست.

Daily quest در اصل، برای تشویق مردم به بازی روزمره عالی بود، اما حالا به مکانیزم تولید انبوه برای SLP تبدیل شده. با حذف Daily quest می‌تونیم تولید حدود 45 میلیون SLP در روز رو کاهش بدیم. تیم اکسی ایده‌های questها رو دوست دارن و امیدوارن در آینده از طریق Origin مکانیسم questهارو دوباره فعال کنن، اما این باید همراه با مکانیسم‌های جدید سوزوندن توکن از ویژگی‌های جدید بازی باشه.

تیم اکسی‌اینفینیتی میگن میدونیم که این داروی دردناکیه. اقتصاد بازی الان نیاز به اقدام شدید و قاطع داره وگرنه بازی در خطر سقوط کامل و دائمی اقتصادیه. و این خیلی دردناک‌تر خواهد بود.

بازسازی ساختار جوایز مود PVP (مود آرنا)

حتی پس از این همه تغییرات، همچنان با وضعیتی مواجه‌ایم که تو مود PVP تقریباً دو برابر مقدار SLP سوزانده شده در روز تولید میشه. آیا راهی برای رسیدگی به این موضوع وجود داره؟

بیاید به جدول امتیازات آرنا و ستون اکسی‌اینفینیتی یعنی AXS تو فصل 19 نگاه کنیم. حدود 3000 AXS بین 1000 بازیکن برتر جدول امتیازات پخش شد. این مقدار در مقایسه با 1.5 میلیون AXS که هر ماه بین سهامداران پخش میشه و میلیون‌ها AXS که تو هر سه ماه در بودجه بازی موجوده، بسیار ناچیزه. این اقدام تو گذشته هدفمند بوده، چون احساس میشد که تخصیص‌های AXS باید برای زمانی که بازی جلاداده‌تر و آماده شروع مسیر اصلیه ذخیره بشه. با این حال، اونا معتقدن که این شرایط فعلی نیاز به اقدام قاطع داره:

connect this to attachment seo details alt item

رتبه اول 203 AXS می‌گیره!

برای فصل 20، تیم اکسی تعداد کسایی که از تابلوی امتیازات جایزه می‌گیرن رو به 300/000 نفر و مقدار AXS رو به 117/676 افزایش داده‌. این اتفاق صحنه رقابتی اکسی رو افزایش میده و تقاضای بیشتری برای تیم‌های با کیفیت اکسی تو اکوسیستم ایجاد می‌کنه. این یعنی یه جایزه‌ی شش میلیون دلاری برای فصل 20!

این اتفاق به بازی این امکان رو میده که جوایز آرنا رو بیشتر کنن. سطح‌های بالاتر، جوایزشون بیشتر تحت تأثیر قرار می‌گیره، چون جوایز AXS بیشتری برای رقابت وجود داره.

علاوه بر همه این‌ها، برای بازیکنانی که زیر رنک 800 (MMR) باشن، به ازای هر برد، 1 SLP اضافه شده. این اتفاق به اکسی‌های ضعیف‌تر کمک میکنه و بازیکنان رو تشویق به تمرین میکنه حتی اگه هنوز در حال یادگیری هستند یا با بازی مشکل دارن. پیشرفت‌ سیستم‌های شناسایی ربات‌های بازی اکسی و همچنین کاهش درآمد ربات‌ها، امکان معرفی مجدد این پاداش‌ها رو فراهم کرده:

  • رنک 0 تا 999 برای هر برد 1 SLP
  • رنک 1000 تا 1099 برای هر برد 3 SLP
  • رنک 1100 تا 1299 برای هر برد 5 تا 6 SLP
  • رنک 1300 تا 1499 برای هر برد 6 تا 9 SLP
  • رنک 1500 تا 1799 برای هر برد 8 تا 12 SLP
  • رنک 1800 تا 1999 برای هر برد 10 تا 15 SLP
  • رنک 2000 به بالا برای هر برد 12 SLP

افزایش توکن‌سوزی

همانطور که تیم اکسی درمورد به‌روزرسانی برنامه بلندمدت بحث کرده، باید مکانیسم‌های سرگرم‌کننده توکن‌سوزی رو هم روی میز بیاره.

این رویکرد جامع شامل:

  • ظاهر و Skin‌های خاص
  • اعضای بدن ارتقا یافته اکسی‌ها 
  • ایموجی‌های داخل بازی
  • رویدادهای Breeding
  • مسابقات خرید
  • نامگذاری اکسی‌ها
connect this to attachment seo details alt item

به عنوان مثال، یکی از برنامه‌های توکن‌سوزی آینده که از طریق Origin معرفی میشه، سیستمی از ساخت پاورآپ‌های توکن‌شدس که اکسی‌های شما رو تقویت میکنه.

همچنین ممکنه بعضی از بازیکنان تعجب کنن که چرا بازی اکسی قابلیت ارتقاء رو برای اکسی‌های شما منتشر نکرده. این سوال خوبیه! بازی هم از سال 2018 منتظر ارتقاء اکسی‌هاست.

تیم اکسی اینفینیتی به زبان ساده گفته که ما رشد و حضور میلیون ها نفر رو تو اولویت قرار دادیم. بدون این رویکرد، این احتمال وجود داشت که اکسی یه بازی کوچک و خاص با چند هزار بازیکن باقی بمونه. اگرچه این برای خیلی از پروژه‌ها عالیه، اما آرزوی ما اینه که بیش از یه میلیارد بازیکن رو وارد Web3 کنیم و اینترنت رو برای همیشه تغییر بدیم.

 بازی با نزدیک‌تر شدن به محصولی که معتقده برای گیمرهای سنتی آماده است، به قول خود مبنی بر اضافه کردن ارتقاء اکسی‌ها عمل می‌کنه تا بتونیم توکن‌های درون بازی خود رو برای بهبود گام به گام اکسی‌های خودمون خرج کنیم.

فرآیند معرفی این ویژگی ها پیچیده است. در اینجا نحوه عملکردش رو میگیم:

  1. ویژگی‌ها توسط تیم محصول بازی و تیم‌های طراحی بازی، طراحی و اصلاح میشه.
  2. مقررات برای اجرا به تیم هنری تحویل داده میشه.
  3. تیم هنری کاری میکنن تا چیزیی جادویی بسازند.
  4. آثار هنریِ تمام‌شده برای اجرا به تیم مهندسی بازی و ux تحویل داده میشه.
  5. مهندسان ویژگی‌های تکمیل شده رو بطور یکپارچه اجرا و ادغام میکنن.

در مجموع، پیاده سازی ویژگی های کوچک ممکنه ماه ها طول بکشه.

Energy Re-Work

یکی از موضوعاتی که با حذف جوایز برای مود Adventure به وجود میاد اینه که کارایی اکسی‌های غیر PVP (آرنا) کاهش پیدا می‌کنه. اما اگر راهی برای اضافه کردن کارایی به این اکسی‌ها بدون نیاز به قدرتمند بودن مستقیم در آرنا وجود داشت، چه؟

در حال حاضر، سیستم انرژی فعلی کمی عجیبه. انگیزه‌هایی برای بازیکنان برای ارتقا به 10 و 20 اکسی وجود داره، اما در واقع از نظر انرژی کارآمد‌ تره که 9 تا اکسی رو تو 3 حساب جداگانه تقسیم کنید و اون‌ها رو در اختیار اسکالر قرار بدید تا اینکه دهمین اکسی خودتون رو از بازار برای انرژی اضافی خریداری کنید.

آینده و نقشه راه

هنگامی که Origin منتشر شد، برای ما بسیار مهمه که نقشه راه ویژگی‌های آینده و تغییرات اقتصادی رو که در بازی اضافه میشه، برای مخاطبین کریپتوباز به اشتراک بگذاریم.